Повернутися до звичайного режиму

ДИВЛЮСЬ В ТЕБЕ, ЯК В ДЗЕРКАЛО

Ми отримуємо оцінки ледь не з самого народження. Як тільки починаємо усвідомлювати себе.

Від батьків, бабусь, вихователів у дитсадку. «Ти хороший хлопчик, тому що зробив це». «Ти погана дівчинка, бо не зробила цього». Психологи говорять, що шкільне оцінювання сприймається так само. Тобто – в ці­лому. Іншими словами, двійку за криво написані букви або неправильно розв’язану задачу дитина (на її погляд) отримує не тому, що не впоралась із завданням, а тому що вона – «погана».

– Оцінюючи дітей, ми заздалегідь ставимо їх або в одну, або в іншу позицію, – каже психолог-консультант Київського Центру Томалогії Галина Рустамова. – Оцінка – це по суті віддзеркалення. Ми хочемо навчити дітей: завжди пам’ятай, що дзеркало є. Ти щось зробив, став перед ним і тебе віддзеркалили – «хороший» ти чи «поганий». Якщо дитина отримає гарне віддзеркалення, в неї з’являється той запал енергії, на якому вона може творити. Росте індивідуальність, виникає довіра до себе. Якщо віддзеркалення погане, в неї мало того, що не буде цього творчого запалу, а ще й власні сили танутимуть. Здавалося б, якщо оцінка не дуже хороша, дитина має постаратися, аби виправити її на кращу. А що насправді? «Я поганий». Відповідно, якщо я хороший, якщо в мене виходить, я можу ще більше. А коли я вже поганий, у мене ніби частина інструментів пропадає. Тобто, даючи жорсткі оцінки, ми ставимо учня в нетворчі умови і лише спонукаємо бути схожим на Марійку чи на Петрика, які добре навчаються.

Страх перед поганим віддзеркаленням знищує ініціативу. Дитина, вражена цим страхом, воліє «не висовуватися», боїться помилитися, остерігається зробити самостійний крок праворуч чи ліворуч, не має власної думки, не є яскравою індивідуальністю. Так і плентатиметься в середнячках, аби лише не отримати «не ту» оцінку. Однак буває й навпаки: бажання яскравого віддзеркалення таке велике, що учень робитиме все, аби отримати його. Адже сірим бути не хочеться. Якщо немає можливості досягти висот, він намагати­меться якось виділитися з іншого боку. Якщо по-хорошому не виходить, нехай буде хоч таке віддзеркалення – з протилежним знаком. А ви не знали, звідки беруться проблемні діти? Ось вам і відповідь.

Кiлькiсть переглядiв: 723